Hier kun je als cursist informatie met elkaar delen. Dus zet je linkjes, boeken en gedachten hier neer.
Het duurt even voor je je bericht geplaatst ziet, want de moderator moet eerst op oké klikken dit om te voorkomen dat het volloopt met reclame
Reacties Vier vrouwen in de dertiger jaren
Dag medecursisten van Het vuur van de vrijheid,
In de cursus staan vier vrouwelijke denkers centraal waarvan één, Simone de Beauvoir, haar gedachten in de eerste jaren van haar schrijverschap voornamelijk via romans heeft geuit. Het lijkt mij interessant om tijdens de cursus een paar van die romans te lezen en te bespreken met mensen die dat ook een goed idee vinden. Het gaat concreet om de boeken: Uitgenodigd; Niemand is onsterfelijk en Het bloed van anderen.
Als je mee wilt doen, stuur dan een mailtje naar heleen.weyers@gmail.com.
Met vriendelijke groet
Heleen Weyers
Hallo Heleen,
Dat lijkt me erg interessant. Vooral het bloed van anderen heb ik altijd nog een keer willen lezen,
Hartelijke groet
Carin Kaagman.
Een leessuggestie en een kanttekening bij het college van vanmorgen:
Om inzicht te krijgen in het denken van Simone Weil heb ik veel (gehad) aan het boek van Frits de Lange: Totale beschikbaarheid. Over het ethos van Simone Weil, Ten Have Baarn 1990. Het zal wel niet meer in de boekhandel beschikbaar zijn, maar de tekst is te lezen en te downloaden vanaf de website van Frits de Lange. Het boek geeft inzicht in de hoofdlijnen van haar filosofische ethiek.
Ik wil een kanttekening plaatsen bij de opmerking over de rol die religies spelen en hebben gespeeld bij de onderwaardering van het lichaam en het handelen. Ik vraag me af in hoeverre dat geldt voor jodendom en christendom (als je christendom niet beperkt tot de mainstream- gedachten van het kerkelijk instituut in een bepaalde periode van de geschiedenis ).
Zeker in jodendom staat het handelen voorop.
Het door Petra aangehaalde over de rechter- en linkerhand is volgens het evangelie van Mattheus een uitspraak van Jezus en maakt deel uit van de Bergrede, die in zijn geheel juist draait om (recht) doen.
De volledige uitspraak luidt: “Als je aalmoezen geeft, laat dan je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet.” M.a.w. het humanitair handelen wordt voorondersteld. Jezus doet nog een stapje verder dan onderscheid maken tussen de buitenkant of de daden van de mens en zijn/haar innerlijk (hij heeft verkeerd gehandeld, maar in wezen is hij een goed mens). Hier wordt aan de kaak gesteld dat je ook het goede kunt doen vanuit dubieuze motieven, i.c. goed doen om in het openbaar goede sier te maken, i.p.v. goed doen omwille van de ander die jou solidariteit nodig heeft.
Marga Baas
Op maandagavond 20 maart a.s. komt Rob Compaijen spreken in Eelde over: Simone Weil over het belang van aandacht. Rob Companijen is religiewetenschapper en filosoof en als onderzoeker werkzaam aan de Protestantse Theologische Universiteit in Amsterdam.
Aanvang 20 uur
Locatie Loughoes bij de Kerk in Eelde
Genoemde Titels van van Auke uit de vrijdaggroep Sneek
De Effingers door Gabrielle Tergit Nederlands Paperback 9789083007670 20 juli 2020 672 pagina’s Over vier generaties Berlijnse familie
Serie (nu te zien op Disney+) Babylon Berlin over deze periode in Duitsland
Door mij genoemde film The Bletchley Circle gaat over vrouwen die de plek van mannen innamen in de (de)codering van berichten maar dit speelt in de tweede wereld oorlog. ( te zien op Netflix)
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/10/het-was-zon-goed-idee-een-podcast-tot-de-ambtenaren-hem-hoorden-a4156672
Hannah Arendt in de praktijk.
Met dank aan Jaap vd Veen
Dag allemaal,
Het boek van Edith Eva Eger – De Keuze
Leven in Vrijheid
is zeer de moeite waard en sluit aan denk ik bij onze lessen.
Over Marx en Vrijheid zie “Volkskrant Grunberg Marx”
Voor de situatie in Duitsland in de jaren twintig tot de machtsovername door Hitler is het boek de Weimarrepubliek van Patrick Dassen zeer informatief en goed leesbaar.
De inhoud van het interview in de Volkskrant van 18-19 febr. sprak mij zeer aan . Hoe om te gaan met de informatie en het wegvallen van vaste structuren in de huidige tijd.
Ik ga het boek aanschaffen.
Met vriendelijke groet
Trudy Lunter
https://www.maieutiek.nl/wp-content/uploads/2023/02/Maxim-Februari.pdf
Deze recensie van het essay Doe zelf normaal komt van Minke, maar hier kan ik geen foto’s plaatsen dus volg de link en je kunt de recensie lezen.
Petra
Vanavond in Sneek: https://www.sneek.nl/en/uit-agenda/maxim-februari-over-de-grote-vragen-die-op-ons-afkomen/310314
Ik kan de volgende podcast aan iedereen aanbevelen:
http://www.vrt.be/vrtmax/podcasts/klara/h/hannah-arendt–over-liefde-en-vrijheid-/
Eveline Feldbrugge
https://www.filosofie.nl/ayn-rand-de-literaire-egoist/
Van Els Folsche
https://www.maieutiek.nl/wp-content/uploads/2023/02/maxime-februari-Minke.jpg
In de bijlage stukje uit de Leeuwarder Courant dat de lezing goed samenvat ingestuurd door Minke
Miriam Margolyes reads Ayn Rand’s very stern letter to her niece
https://www.youtube.com/watch?v=wi84lJgsQ2E
van Jaap
https://www.maieutiek.nl/wp-content/uploads/2023/03/Hoe-zit-het-met-de-sluiting-van-niet-christelijke-filosofisch-scholen-in-529.pdf
dit n.a.v. een vraag in één van de colleges.
Petra
Filosofie op de planken https://www.theaterbellevue.nl/agenda/4220/Het_Zuidelijk_Toneel/Sartre_De_Beauvoir
Voor de geinteresseerden in de vier vrouwen.
Op 15 mei wordt het gedachtengoed van SImone Weil besproken in de Rode Hoed in Amsterdam.
https://rodehoed.nl/programma/bucketlist-filosofie-simone-weil/
In de online cursus op 2-3-2023 werd het boek “(19)33” genoemd, dat de tijdgeest goed weergaf.
Betreft het “1933” van Philip Metcalfe of “februari 1933” van Uwe Wittstock?
Met vriendelijke groet,
Piet Vlaar
Het gaat over Uwe Wittstock. Er komt een slottekst met een boekenlijstje.
Groet
Petra
De podcast over de Beauvoir vind je hier. vier delen het laatste is een interview met de schrijfster van de biografie Kirkpatrick
https://podcastluisteren.nl/pod/Simone-de-Beauvoir-podcast
Tip
Wat zou Simone de Beauvoir doen
Gids voor een authentiek leven
Auteur: Skye C. Cleary
Simone de Beauvoir was een van de belangrijkste filosofen uit de 20ste eeuw. Ook de afgelopen jaren staat zij opnieuw in de aandacht. Dit boek is een oproep om in de geest van De Beauvoir authentiek te leven.
Skye Cleary leidt ons langs thema’s als vriendschap, romantische liefde, huwelijk, kinderen en de dood. Ze toont hoe De Beauvoir zelf worstelde om haar eigen pad te vinden, in een tijd even chaotisch en verontrustend als de onze. Cleary maakt hiermee de denkbeelden van De Beauvoir relevant voor de 21ste eeuw.
‘Ten eerste complimenten aan de vertalers voor hun uitstekende werk met veel flow. Ten tweede is zowel de opzet als vorm van dit boek ijzersterk. Cleary kiest voor een tamelijk klassieke opzet – eerst het theoretische raamwerk van De Beauvoir, daarna door naar geleefde thema’s – maar het werkt. Deels vanwege de thema’s (zoals authenticiteit binnen vriendschap, romantische liefde, moederschap of rebellie) maar vooral ook omdat Cleary de levens van De Beauvoir, maar ook die van zichzelf en haar vrienden beschrijft, en openhartig vertelt over haar tijd in het leger of de onderdrukkende relatie waar ze maar net is uitgekomen. Cleary laat met autoriteit én bescheidenheid helder zien dat authentiek leven vaak verdomd moeilijk is, maar ook de moeite waard.’ – Trouw, vier sterren en ‘een van de beste filosofieboeken van het jaar’
Afgelopen maandag (7 maart ‘23) kwam het werken in de fabriek door Simone Weil aan de orde. Daarover heb ik al vaker iets gelezen. Het valt me op dat er soms wat laatdunkend wordt geddan over Simone’s fabrieksarbeid. Als je weet dat ze heel klein en onhandig was, voorzien van een gebrekkige gezondheid, moet je volgens mij grote bewondering hebben voor Simone’s pogingen om het leven van fabrieksarbeiders beter te leren kennen.
In het nawoord van Simone’s boek Verworteling schrijft Joke Hermsen dat Simone gedurende acht maanden in drie verschillende fabrieken in de zware industrie heeft gewerkt. Daarna legde ze haar ervaringen vast in een essay: La condition ouvrière.
https://www.youtube.com/watch?v=mRF1GUZHDIo
een andere invalshoek op – misschien – hetzelfde
De filosofiepodcast heeft een interview met .arc de Kesel over Weil en de Mystiek
Petra
https://podcastluisteren.nl › pod › P…
Podcast Filosofie – PodNL
Het linkje naar de podcast
Petra
In haar nieuwe boek Vrouw en Vrijheid (2023) schrijft Jolande Withuis een open brief aan Simone de Beauvoir. Tot vrouw gemaakten. p. 133-137.
De filosofiepodcast heeft ook een interview met Ruud Welten over haar.
24 sept. 2020
In deze podcast is ook een interview met Hans Achterhuis te beluisteren over Ayn Rand.
25 nov. 2021
Boeken die gaan over Duitse ballingen ( zowel Joden als Politieke vluchtelingen) in Frankrijk in de jaren dertig/begin veertig : van Erich Maria Remarque: Arc de Triomphe en De Nacht in Lissabon. Heel mooi geschreven> (Remarque is ook de schrijver van Im Westen nichts Neues
In de nieuwsbrief van De Rode Hoed staat een aankondiging voor een Bucketlist Filosofie: Simone Weil, de verworteling. Op maandag 15 mei om 20 uur.
https://rodehoed.nl/programma/bucketlist-filosofie-simone-weil/?utm_source=MailingLijst&utm_medium=email&utm_campaign=30-03-2023
Op Netflix is een serie gestart over de vluchtroute van kunstenaars, filosofen en schrijvers om te ontsnappen aan de nazi’s (via Marseille). Titel Transatlantic.
Bericht in Trouw van zaterdag 8 april 2023(blz. 23).
Vandaag was de afsluiting van de donderdagcursus “vier verschillende filosofes 1933-1943”.
Kritisch en slim verhielden zij zich op verschillende manieren tot andere mensen, instituties en rechtssystemen en last but not least, tot het nest waaruit ze voortkwamen en de tijd waarin ze leefden.
Tijdgeest 1933-1943.
Wrede Piek in een langduriger historie van denkbeelden over vrijheid gelijkheid en broederschap met nieuwe technologische mogelijkheden, onder nieuwe economische voorwaarden.
Waar bleef ondertussen de wetenschap der mensen? Het referentiekader voor medemenselijkheid? Ooit geborgd door – wie ook weer – Hier raak ik .. toch een beetje weg van de filosofie .. religie? Ging filosofie eigenlijk wel over mensen? Of veelmeer over eigen ideeën en denkbeelden (met een knipoog voor beelddenkers).
En als filosofie al over mensen ging, in hoeverre waren wij dan “de ander”?
Voorbeeld van ‘Tijdgeest NU’.
https://www.nporadio1.nl/nieuws/podcast/c329e1a7-5875-4297-b370-9cca54ef0e70/joris-luyendijk-niet-gelovig-zou-het-achtste-vinkje-kunnen-zijn
Ondertussen.
We keken naar “het lege midden” met de vraag: is er nog / weer “een overkoepelende referentie” mogelijk waarin ieder zich kan herkennen en waar de (filosofische) wereld zich naar kan richten?
En kun je dat organiseren door iedereen met elkaar van gedachten te laten wisselen?
Of ontstaat “de beste oplossing voor iedereen” in een vacuüm?
Mens is natuur en niet
In dat niet natuur schuilt de biologisch indifferente intelligentie –
niet te verwarren met kunstmatige intelligentie –
de ene intelligentie is biologisch gefundeerd en de andere technisch.
En als je dat schrijft, wat weet je dan?
Steeds meer begrijp ik Roos: “het blijft behelpen”.
Gister in de donderdaggroep heb ik beloofd een paar uitspraken over “het zelf” op de site te zetten:
Van Michel de Montaigne, Essays:
“Wij bestaan allen slechts uit bontgevlekte flarden die zo los met elkaar verbonden zijn dat elk ervan voortdurend fladdert zoals hij wil, daarom bestaan er evenzoveel verschillen tussen ons en onszelf als tussen ons en de anderen.”
Fernando Pessoa, Het boek der rusteloosheid:
“Ieder van ons is de verschillende, is vele, is een overmaat aan zelven. Daarom is wie de omgeving veracht niet dezelfde als wie er plezier aan beleeft of eronder lijdt. In de uitgestrekte kolonie van ons zijn bestaan mensen van allerlei aard die op uiteenlopende wijze denken en voelen.”
Dia 9 van college 9 presenteert ons de “Frankfurther Schule”.
De rest van de mij bekende wereld schrijft Frankfurter. Toch staat die h niet vreemd; hoe zit dat?
Frankfurther komt, ook in Nederland, voor als achternaam. Betekent dat ‘Frankfurt her’ (uit Frankfurt)?
Een prikkelende nadere kennismaking met het gedachtegoed van Simone Weil vond ik in ‘Politiek zonder partijen’, bezorgd en becommentarieerd door Alicja Gescinska (Uitgeverij Davidsfonds / Standaard Uitgeverij, 2023 – 95 p).
Ik citeer met instemming de inleiding van Gescinska: “De tekst van Weil is relevant, omdat ze in kort bestek de vinger legt op een aantal pijnlijke wonden van het politieke systeem: wonden die ook vandaag nog etteren. Hoewel haar argumentatie, zoals ik in mijn afsluitend essay zal pogen te ver-duidelijken, niet altijd voldoende solide is, is Weils essay de moeite van het weerleggen waard.
Ik hoop dat de lezer door ons beiden zelf uitgedaagd zal worden om na te denken over de rol, het belang en het gevaar van politieke partijen.”